Health Center en Vakantie!!

30 juni 2017 - Panay, Filipijnen

Deze week gestart in het RHU 'Rural Health Unit'. Dit is de kliniek in Miagao waar wij wonen.
Het is een klein gebouw naast het gemeentehuis. Ze hebben een birth clinic, first aid, consultation room en 4 kamers voor de doktoren.
Vandaag gingen we mee kijken op de birth clinic.
Daar was een mevrouw die 4 cm ontsluiting had. Zij was verzekerd met 'Philhealth'. Dit is een soort zorgverzekering. Ze had daarmee de mogelijkheid om in een groter ziekenhuis te bevallen.
Ze zou nu gaan bevallen in het Guimbal Ziekenhuis, waar wij vorige week gewerkt hebben. Hiervoor werd ze vervoerd met de ambulance. Natuurlijk vroegen wij gelijk of we mee mochten rijden. Dit mocht !

Daar zaten we dan, met z'n tweeën voorin de ambulance bij de chauffeur. Sirenes aan en op naar het Guimbal ziekenhuis.
We gingen de brancard achterna naar binnen. Iedereen van de ER vond het super leuk om ons weer te zien. Er werd gezegd: 'Welcome back!' 'It's good to see you!'. Echt heel erg leuk om te horen, en om hun weer te zien. Het is zo'n leuk personeel!
Het was niet zeker of de mevrouw nog naar een ziekenhuis in Iloilo moest. Er was namelijk iets niet helemaal goed met de hartslag van de baby. Er werd een echo gemaakt. Ze besloten toch om de mevrouw te laten bevallen in het Guimbal ziekenhuis. Nadat de mevrouw in het ziekenhuis geregistreerd was, gingen wij weer met de ambulance naar Miagao. Toen we het ziekenhuis uit liepen, begon het personeel ook weer te roepen. 'It was nice to see you again! See you next time'.
Weer terug in Miagao was er een nieuwe vrouw op de verloskunde afdeling. Ze had alleen niet zo'n grote buik dus wij dachten dat ze alleen voor een check-up kwam. Maar deze vrouw moest gaan bevallen van een kindje van 33 weken.. Ze was namelijk een tijdje terug gekomen voor een check-up. Daar was niet alles goed geweest dus ze moest toen van de dokter antibiotica en weeënremmers nemen. Hier had ze alleen geen geld voor. Dus heeft ze deze ook niet genomen. De baby zou daarom nu al komen. Alleen hier in de kliniek behandelen ze geen premature baby's. Ze moest dus vervoerd worden naar een ander ziekenhuis. In het Guimbal ziekenhuis hebben ze ook niet het apparatuur om een prematuur te behandelen. Ze moest dus vervoerd worden naar een groot ziekenhuis in de stad Iloilo.
Voor ons dus weer een ritje met de ambulance!
Het was een mooi groot ziekenhuis. De vrouw was daar in goede handen en het premature baby'tje zou hier goed behandeld kunnen worden.
Het was een interessante en leuke dag!
Tijdens de lunch hebben we bij sulu garden gegeten.
Heerlijke beef teridon met rijst en 2 drankjes voor maar 4 Euro...

In de avond hadden we een candle Light ceremonie over Hiv en Aids. Hier werd informatie gegeven over Hiv en aids en met de wandeling rondom de kerk werd aandacht getrokken zodat mensen meer besef hebben over Hiv en aids.

De volgende dag was het rustig in de kliniek. Rond 11 uur was er op de tweede verdieping 'Family Planning'. Dit houd in dat ze informatie geven over voorbehoedsmiddelen of dat ze bijvoorbeeld een staafje zetten in de arm van een vrouw. Zodat ze 3 jaar beschermd is tegen een zwangerschap.
We hebben er een paar mee gekeken. Eerst wordt dan de lijn getekend op de arm, zodat ze weten waar ze het staafje moeten plaatsen. Daarna geven ze een verdoving net onder de huid, in een rechte lijn waar zometeen het apparaatje in gaat. Dan hebben ze een klein apparaatje.  Daar zit het staafje in. Deze schuiven ze in de arm, net onder de huid. Als die ver genoeg in de arm zit, drukken ze het knopje naar beneden zodat het staafje geplaatst word op de juiste plek.

Na de family planning hebben we lekkere noodles gegeten en een local donut . Dit is een soort oliebol met pudding erin!
Ook hebben we toen onze bedrukte poloshirts gekregen. Het zijn rode poloshirts met logo's van de kliniek er op.
Na de lunch hebben we nog even gekletst met het personeel. Dat was erg gezellig! Ook hier is iedereen erg lief en geïnteresseerd
Voordat we naar huis gingen hebben we nog even met dokter Jessel besproken wat we allemaal mee moeten nemen op onze trip naar Isla Gigantis.
We gaan namelijk donderdag met dokter Jessel, Ian en Julie Ann naar Iloilo. Dan slapen we bij de tante van dokter Jessel en de volgende dag om 4 uur in de ochtend gaan we voor één dag naar Isla Gigantis.
Ik heb er nu al erg veel zin in!

De volgende dag was het Immunization Day voor de baby's. Van half 9 tot half 2 ongeveer waren er allemaal baby's die vaccinaties zouden krijgen. Wat zaten er toch leuke en lieve baby's bij

Eind van de dag hadden we tita en tito (dit zijn de oom en tante van Janice) uitgenodigd om een drankje te doen. Zij zouden namelijk vrijdag avond weer vertekken naar Amerika. Het was een hele gezellige avond! Het zijn leuke en lieve mensen, blij dat ik ze heb mogen ontmoeten!

De volgende zouden we tot half 12 werken in de kliniek. Daarna moesten we namelijk naar huis om onze spullen te pakken voor Isla gigantis.
Het was weer een rustige dag. We zijn even naar de Tuberculose afdeling gelopen. We wilden nog wat meer informatie over de signalen, behandeling en waar het in Miagao veel voorkomt. Dit is namelijk ook belangrijke informatie voor onze opdrachten.
Om half 12 gingen we naar huis. Gauw onze tassen inpakken en toen samen met dokter Jessel, Ian en Julie ann met de jeepney eerst naar de Shopping Mall in Iloilo. Daar gingen we pinnen en noodzakelijke dingen halen. We hebben toen met z'n alle lekker gegeten bij een restaurant in het winkelcentrum.
Vervolgens gingen we naar het huis van de ouders van dokter Jessel. Een mooi groot huis. Wij sliepen op de 3e verdieping. Deze stond altijd leeg. Je had twee kamers met een badkamer, bed, biljarttafel en alles wat je nodig had om gewoon te kunnen wonen. Erg mooi! Er lagen 8 bedjes klaar voor ons. Ook had dokter Jessel gedacht aan drinken en wat lekkers. Nadat we een biertje gedronken hadden gingen we allemaal lekker slapen. 3 uurtjes.. we sliepen om 12 uur en om 3 uur ging de wekker alweer omdat we om 4 uur moesten gaan.

We gingen vandaag island hoppen op Isla Gigantes
We hadden aardig personeel op de boot die ons van alles wilden laten zien, ons wilden helpen en foto's voor ons wilden maken.
We hebben in totaal 5 prachtige eilandjes gezien! Ik heb zelfs een foto gemaakt van een eiland, waarbij het net lijkt alsof ik de foto van internet heb geplukt. Zo mooi is die.
We kwamen aan bij een 'Hidden Lagoon'. Dit was een heerlijke plek om te zwemmen tussen de rotsen.
Op een ander eiland gingen we lekker lunchen. Dokter Jessel had overal aan gedacht. Ze had vis, vlees, rijst, sla en drinken mee genomen. Het was erg lekker!
Op dit eiland konden we ook op een bananen boot. Dus we gingen er met z'n allen op.
Dit was erg leuk!! Ik ben er niet eens af gevallen.
Daarna hebben we op dit eiland nog even gesnorkelt.
Op het laatste eiland hebben we nog even lekker gezwommen, en veel foto's gemaakt. Ook kwam er nog een meisje van 14 jaar onze boot op. Ze verkocht souvenirs. Portomoneetjes gemaakt van schelpen, kettinkjes, armbandjes en hangertjes. Allemaal met Isla Gigantes erop. Ik heb een kettinkje gekocht, samen met Linda en iemand van het personeel op de boot.
Na een leuke dag was het toch weer tijd om naar huis te gaan. We vaarden terug, de donkere wolken tegemoet.
We reden met het busje in één stuk door terug naar huis, in Miagao.
We hebben toen weer lekker thuis geslapen! Het was een leuke dag met gezellige mensen
Zaterdags hebben we heerlijk uitgeslapen, dat hadden we ook wel even nodig na zo'n korte nacht en drukke dag gisteren.
Daarna ben ik samen met Linda, Robin en Monica naar de sportschool gegaan. Ik heb gelijk een abonnement genomen voor een maand. Heerlijk om even te kunnen sporten!

Zondag hadden we de verjaardag van Cornelis. Dit is een Nederlandse man van 70 jaar die in de Filipijnen woont met zijn Filipijnse vrouw. Hij had ons uitgenodigd voor zijn verjaardag. Voor de gezelligheid maar ook omdat er een meisje zou komen waarvan haar vader Nederlands was, maar die is een paar jaar terug overleden. Het leek haar heel leuk om ons te ontmoeten en een beetje Nederlands met ons te praten.
Op de verjaardag liep ook een man rond van ongeveer 50 jaar denk ik. Hij was doofstom. Hij was de hele tijd naar mij aan het seinen. Ik zat binnen en hij stond buiten achter het raam. Uiteindelijk had hij 2 bloemetjes geplukt. Toen moest hij kiezen welke die nou mee zal gaan nemen. Hij koos voor de roze. Ja hoor, daar kwam hij aan. Iedereen begon te lachen. Hij kwam naar binnen gelopen en gaf mij het bloemetje. Daarna nam hij me mee naar buiten en liet hij me zien aan zijn vrienden, die achter het huis stonden. Het was een erg grappig moment .

Cornelis had gezorgd voor heerlijk eten! Zelfs wat Nederlandse dingetjes zoals; rundvlees salade, kaas met augurkjes, asperge met ham en gehaktballetjes het was erg lekker!
Na het eten hebben we nog even met het meisje en haar moeder gepraat, waarvan de man/vader dus Nederlands was. De moeder kon nog wel een beetje Nederlands praten af en toe. Het meisje wat minder maar ze vond het leuk om te horen!
Zij brachten ons daarna ook thuis met de auto.
Terwijl we naar de auto toe liepen werd ik nog uitgezwaaid door de man die mij zo aanbidde Haha! Ik kreeg zelfs een ballon van hem.
In de avond heb ik nog gesport met Linda! Toch even sportief doen
Een nieuwe week was weer begonnen in het Health Center. Het was een rustige dag. We zijn toen even bij de verloskunde afdeling gaan zitten om met het personeel te kletsen.
Toen kwam Julie Ann ineens binnen met een witte doek in haar armen. Het personeel begon in het filipijns tegen elkaar te praten. Ineens zagen we dat Julie Ann een baby in haar armen had. We begrepen er niks van want er was vandaag helemaal geen bevalling geweest..
We liepen met z'n alle de kamer binnen. Het baby'tje werd op bed gelegd. Toen werd ons uitgelegd dat dit baby'tje gevonden was. Naast de wc in de kerk van Miagao....

Dit was de eerste keer in Miagao dat er een baby'tje te vondeling was gelegd. Er zat nog een stuk navelstreng aan het baby'tje vast. Deze was niet afgeklemd bij de bevalling. Dokter Jessel en Dokter Palmos kwamen het baby'tje controleren. Het baby'tje was ongeveer 1 à 2 dagen oud.
Het baby'tje zou verder onderzocht worden en helemaal verzorgd worden door Julie Ann. Het baby'tje heet nu Baby Rhu (Rural Health Unit). Dit spreek je uit als Roe. Ze zou over een paar dagen naar een weeshuis gebracht worden.

In de avond hebben we heerlijk eten gekregen van de buren. Zelf gemaakte spaghetti en lasagne!

Dinsdag was het weer een rustige dag voor ons in het Health Center. Dus wij richtten onze aandacht op Baby Rhu. De hielprik moest vandaag gedaan worden. Er werd gevraagd of ik het wilde doen. Ja natuurlijk!
Al vond ik het wel sneu om dit kleine schatje een prik te geven...
Onder toezicht deed ik de hielprik. Baby Rhu gaf bijna geen kick.

Toen de stipjes op het blaadje gevuld waren met bloed vlekjes, was de baby screening klaar.

Aan het eind van de dag hebben we nog even met Louie gekletst over onze vakantie volgende week. We gaan namelijk 5 dagen naar Boracay en 4 dagen naar Antique.
We kregen nog een tekening van 2 lieve meisjes in het Health Center. Het ene meisje is het nichtje van Dokter Palmos en het andere meisje was het vriendinnetje van haar.
Ook deze avond ben ik sportief geweest met Linda bij de Extreme Shape Up Gym. Dit gaan we volhouden !

De volgende dag zou baby Rhu naar het weeshuis gebracht worden. Wij mochten mee met Julie Ann naar het weeshuis.
We hebben de hele ochtend bij baby Rhu gewacht totdat ze zou gaan.

Uiteindelijk was er niet genoeg plek in de auto. Wij konden jammer genoeg dus niet mee..
Na de lunch was er gelijk een ambulance ritje. Er was namelijk een mevrouw van 86 die gevallen was en erg duizelig was. Ze moest naar het ziekenhuis in Iloilo om een scan van haar hoofd te laten maken. We stapten dus snel in de ambulance. Toen we bij het ziekenhuis in Iloilo aan kwamen, was het weer erg druk op de eerste hulp. Hopelijk werd de mevrouw snel geholpen. Wij moesten namelijk al weer weg.

Donderdag was maar een kort dagje in het Health Center. We hebben even mee gekeken bij de Family Planning en bij wat consultaties. Daarna zijn we nog even bij de verloskunde afdeling geweest om een praatje te maken.
Om half 12 gingen we naar huis. We moesten namelijk onze koffers pakken omdat we de volgende dag op vakantie gingen!
Wat een gedoe, al je spullen weer pakken.. Wat moet je nou allemaal mee nemen als je 10 dagen weg gaat? Zoals gewoonlijk heb ik veel te veel bij. Een handbagage koffertje, een rugzak en een tasje met m'n schoenen er in.
Maar, Ik ben er klaar voor!!
De volgende ochtend om 6 uur stond er een busje op ons te wachten om ons naar de 'Port of Boracay' te brengen.
We zaten zeker 5 uur in het busje. Toen we bij de haven aankwamen moesten we nog 15 minuutjes met de boot en toen waren we toch echt op Boracay!
We werden opgehaald door een medewerker van het Hotel.
Het hotel zag er super uit! Onze kamer was ongeveer 50 meter van het strand vandaan!
In de avond gingen we allemaal even opfrissen en eten bij Sensi. Een heerlijke cocktail met carpaccio en een Pizza Hawaii. Laat de vakantie maar beginnen!

Na het eten hebben we een cocktail gedronken bij een gezellig tentje met allemaal zitzakken op het strand. Ook was er een leuke vuurshow.

De volgende dag gingen we om 9 uur ontbijten. Een lekker English breakfast, met ei, bacon en pannenkoeken!

Daarna wilden we gaan duiken, maar dit kon helaas niet doorgaan door de harde wind en de hoge golven. We hebben toen afgesproken om dit morgen vroeg te doen.
Ook heb ik gelijk dingen geregeld voor de andere dagen. Zoals Quad rijden, De Indiana Jones tour en de Land tour. Zo hadden we elke dag weer iets leuks op de planning staan.
Daarna ben ik samen met Linda, Robin en Nienke gaan zwemmen in de zee. Er waren vandaag mooie hoge golven.
Nadat we een tijdje in de zee hadden gezwommen, gingen we ons opfrissen om te gaan eten.
We hebben bij het restaurant gegeten van ons hotel. Een heerlijke Gordon Blue met een verse fruit smoothie

We hadden besloten om na het eten nog een cocktail te doen bij het tentje waar we gister hadden gezeten. Dit was echt heel erg gezellig ! En er was weer een leuke vuurshow!

Vandaag gingen we dus duiken!!!
Om 9 uur moesten we aanwezig zijn. Daar gingen we de pakken aan trekken en kregen we nog wat uitleg over het materiaal.
Daarna gingen we met een boot maar de andere kant van het eiland om te oefenen. Hier was het was rustiger, ook de golven. Ik ging samen met Annemijn, Robin en Linda bij de instructrice Anna. We gingen oefenen hoe we onder water, het water uit onze bril moesten verwijderen en wat we moesten doen als onze beademingsslang plotseling uit viel. Dit ging allemaal erg goed, dus na een tijdje oefenen konden we écht gaan duiken!
We vaarden met de boot weer naar de andere kant van het eiland en gingen toen verder de zee in. Op de boot kregen we ons vest aan met de zuurstof tank. Je moest op de rand van de boot gaan zitten en je dan naar achteren laten vallen. Daarna moest je via het touw naar beneden gaan. Na elke meter moest je ook je oren ploppen. Dit komt door de druk van het water. Als je eenmaal beneden was en alles wat goed gegaan met je oren, dan mocht je vrij rond gaan zwemmen. Wat was het toch prachtig in de zee! We waren 7 meter diep gegaan. Overal was mooi koraal met kleine maar ook grotere mooie vissen.
We kwamen zelfs Nemo tegen!
Uiteindelijk bleef ik nog over met 1 instructrice en met Nienke. We gingen een heel stuk verder zwemmen. Het was echt genieten!!
Niet te beschrijven wat voor een gevoel ik toen had!

Jammer genoeg kwam er een einde aan, want onze zuurstof tanks waren bijna leeg.
Ik zat op de boot nog steeds na te genieten van deze geweldige ervaring!!
Na het duiken ging ik nog met Annemijn, Nienke, Robin en Linda quad rijden. Dit was echt gaaf! Lekker met een quad, achter elkaar door de bergen crossen.
Tussendoor even pauze bij een mooi afgelegen strand.

De volgende dag stond de 'Indiana Jones Tour' op de planning. We gingen eerst met de boot naar 'The Mainland of Boracay'. Vanuit daar gingen we met een busje naar een 'Cold spring resort'. Hier waren 2 zwembaden die gevuld waren met het water van een Cold Spring. Heerlijk koud water!

Daarna gingen we lopend de bergen in.
We kwamen uit bij een poort. De poort werd met grof geweld open gemaakt en we liepen door de poort heen, een trap naar beneden. We waren aangekomen in de warme vleermuizen grot.
Onze gids vertelde ons over het ontstaan van de grot en liet ons de plek zien waar de vleermuizen zaten.

Daarna gingen we bij de Cold spring lunchen. We kregen groente met kip en rijst. Als drinken kregen we een verse kokosnoot. Alleen het sap was niet heel erg lekker.

Na de lunch gingen we achterop de motor naar een kleine waterval waar we lekker even konden zwemmen. Even afkoelen

Toen weer achter op de brommer terug naar het busje en toen met het busje weer naar ons resort in Boracay. Het was een hele leuke tour met een prachtige omgeving!

In de avond hebben Robin, Linda, Nienke en ik nog een 'paar' Henna Tatoeages laten zetten. Ze waren echt super mooi geworden! En dat deed die jongen gewoon even. Even het plaatje wat ik graag wilde hebben, na tekenen en inkleuren .

De volgende dag hadden we de 'Land tour' op de planning staan. We gingen eerst met een busje naar een plek toe met prachtig uitzicht! Eerst moest je wel een aantal trappen op lopen, maar zodra je bovenaan stond, kon je over heel Boracay heen kijken!

Dit was maar een korte stop want daarna reden we door naar 'Wild Life'. Hier hadden ze allerlei dieren zoals Reptielen, vogels en aapjes. Eerst mochten we op de foto met 2 papegaaien.

Daarna liepen we door een hok heen met allemaal kleine parkietjes. Vervolgens mochten we een boa constrictor van 15 kilo vasthouden die op onze nek lag...

Aan het eind lagen twee grote zout water krokodillen. In een hokje ernaast lag een kleine Kaaiman. Ook deze mochten we vasthouden .

Na deze leuke ervaring met alle dieren gingen we nog naar Puka Beach. Dit is een mooi wit strand met leuke kleine kraampjes waar ik allemaal kleine armbandjes en souvenirs heb gekocht.

Daarna hebben we de tour afgesloten bij een resort, waar we van het heerlijke buffet mochten eten!
Toen we vanaf het resort terug naar huis liepen,liepen we over de boulevard. Ineens zei Nienke, 'awh, kijk dan wat zielig'. Er hing een klein vogeltje aan een touwtje op de kop.. de mannen achter het kraampje vroegen of ik hem mee wilde nemen. Hij was uit een boom gevallen en ze wisten niet zo goed wat ze ermee moesten. Ik zei gelijk dat ik hem mee zou nemen. We hebben hem water en wat brood gegeven en daarna in de natuur losgelaten!

We hadden besloten om nog een nachtje te blijven zodat we morgenvroeg fit naar Antique konden reizen. Dus die avond gingen we met z'n vieren nog een henna Tatoeage laten zetten en hebben we de avond afgesloten met een lekker drankje, een vuurshow en een heerlijke duik in de zee.

Woensdag ging ik met Linda, Robin en Nienke naar Antique. We hebben eerst nog lekker bij het resort in Boracay gegeten en hebben daarna onze koffers gepakt. Eerst weer 15 minuten met de boot en toen nog ongeveer 2 uur met een busje voor ons alleen.

Toen waren we in Culasi, een plaatsje in Antique.
We hadden een leuk hotel. Voor bijna geen geld hadden we 2 kamers, allemaal een 2 persoons bed en het zag er allemaal gewoon netjes uit. Super dus!

Eerst gingen we naar het gemeentehuis. Daar was het toeristen bureau. Hier wilden we informatie vragen over de bezienswaardigheden.
Morgen vroeg in de ochtend stond een Island hopping op de planning, naar het Batbatan Island en Mararison Island.
Daarna zijn we eerst naar een cold spring geweest. We gingen met een trycicle een eindje weg van het dorp. Voor een paar peso's meer, bleef de chauffeur van de trycicle op ons wachten. Gelukkig Maar,want het was best wel achteraf.. Daar kwamen niet zomaar trycicles.

Het was een klein zwembad gevuld met het water van een Cold spring. Een heerlijke ijskoude duik was het! Na een half uurtje hadden we het toch wel gezien, dus gingen we weer terug met de trycicle.

We vroegen even aan de mensen beneden bij ons hotel of ze een plekje wisten waar we iets konden eten. Onderweg naar het tentje beseften we toch wel dat Culasi een beetje zoals Miagao is. Geen toeristen, geen blanken. Ook hier in Culasi stond bijna het hele verkeer stil als we langs liepen. Mensen die naar je zwaaien, hallo zeggen en je vol verbazing na staren. Misschien was het in Culasi nog wel erger dan in Miagao.
Het tentje waar we gingen eten was een klein tentje waar je het een en ander kon eten. Spaghetti, rijst met kip, of friet en hamburgers.
De mensen die er werken waren net zo verbaasd over onze komst als de mensen op straat. Ze waren steeds aan het giechelen en vroegen of ze op de foto mochten met ons.

Voordat we naar het hotel liepen kwamen er nog meer mensen, ook vrienden van de medewerkers. Die hadden natuurlijk een berichtje gestuurd dat wij daar aan het eten waren. Ineens stonden er zo'n 15 mensen op de stoep, die allemaal op de foto wilden. Dat was een leuke groepsfoto.

De dag erna om half 8 stonden we klaar om met de boot naar het Batbatan eiland te gaan. De achterliggende reden dat we al zo vroeg gingen was omdat er rond die tijd dolfijnenen gespot konden worden.
We kwamen aan op het Batbatan eiland. Onze eerste indruk was een beetje een onbewoond eiland. Wel een paar bootjes en misschien 2 hutjes, maar ook erg veel bossen en geen mensen te bekennen.

We besloten om wat verder de natuur in te lopen. Toen kwamen we er achter dat het een stuk minder onbewoond was dan we dachten. We liepen over een klein pad, gemaakt van asfalt, die ons door het dorpje heen leidde. Allemaal kleine hutjes en best veel mensen die er woonden. Ook zagen we een basisschool.

We vroegen een medewerkster van de basisschool of we een kijkje mochten nemen en dit mocht gelukkig. Er waren allemaal kleine lokalen met veel kinderen die netjes achter hun tafeltje zaten.
We zijn alle lokalen langs gelopen en er waren zelfs klassen die voor ons gingen zingen.
 Dit was echt super leuk!
Ook hebben we nog even met de directeur gepraat van de school. Dit was een hele vriendelijke man die ons van alles wilde vertellen en laten zien.
Daarna hebben we nog even een duik genomen in de zee en toen gingen we weer met de boot naar het Mararison Island.

Eerst maakten we nog een rondje met de boot om het Batbatan eiland en daarna gingen we naar het Mararison eiland. Ik zat helemaal voor op de boot, met mijn voeten in het water. Het was een prachtig uitzicht en echt even een momentje van rust en geluk!

Onderweg naar het Mararison Island zei Linda ineens; 'Ik zag iets in het water! Volgens mij was het een dolfijn!'. We wisten niet zeker of we dat moesten geloven, totdat de man op de boot ook aan het wijzen was. Het was toch echt waar! Er zaten dolfijnen!! Het werden er steeds meer! Snel probeerden we deze mooie maar wel snelle dieren op de foto te zetten! Wat een geweldige ervaring!

Na een half uur dolfijnen gespot te hebben, gingen we verder varen naar het Mararison eiland.
Het Mararison eiland is een mooi eiland met prachtige witte stranden en gelukkig niet toeristisch. We hebben daar noodles gegeten bij een klein bamboe hutje en genoten van het prachtige eiland!

Nadat we het Mararison eiland hadden bezocht gingen we weer naar huis.
In de avond hebben we nog lekker gegeten bij een klein restaurantje in Culasi.
Het was een leuke dag met prachtige plekken en mooie momenten!

De volgende dag deden we het lekker rustig aan. Even uitslapen en dan naar Tibiao. Daar gingen we namelijk watertuben en ziplinen.
Vanaf een bepaald punt moesten we achterop de motor naar de plek waar alle activiteiten waren. Scheurend over de weg, achterop de motor, door de prachtige natuur!

We begonnen met het watertuben. Helm op, zwemvest aan, en zittend in een waterband gingen we over de natuurlijke wildwaterbaan. Een rivier van 1 km.
Ondanks dat ik kopje onder ben gegaan, vond ik het super leuk om te doen!!

Daarna gingen we ziplinen. 1 km naar de ene kant, en weer 1 km terug. Geweldig om zo vrij te 'vliegen' over die prachtige gebieden!
In de avond gingen we eten bij de plek waar we al eerder gegeten hadden. De plek waar toen de eerste avond zoveel foto's zijn gemaakt.
Ineens kwam een medewerker naar ons toe en gaf ons een briefje met daarop de volgende tekst: good evening beautiful ladies. Can i get your account name in facebook. Because i want to friend
Thank You beautiful ladies ❤❤❤
Dit was echt heel erg grappig !
Daarna zijn we ook nog even met hem op de foto gegaan!

De dag erna gingen we de Tibiao tour doen. De tour begon bij een museum met 1 kamer. Daar stonden 4 verschillende parels. We kregen een kleine uitleg over de vondst en opbrengst van deze parels.

Daarna gingen we een trekking maken van 1 uur naar de waterval. We liepen door een prachtige natuur heen waar af en toe kleine dorpjes waren met wat kleine huisjes.

Uiteindelijk kwamen we aan bij de prachtige waterval van Tibiao!
Daar hebben we even lekker kunnen afkoelen!
Ook daar waren mensen die graag met ons op de foto wilden!
Nadat we even hebben kunnen genieten bij de waterval, wandelden we weer terug. Toen we terug kwamen bij het basiskamp werd een warm bad voor ons gemaakt. Het leek een beetje op een grote wokpan die op het vuur stond.
Na dit heerlijke warme bad kregen we onze lunch. Maar in plaats van te eten op het land, gingen wij eten in het water. Er stond namelijk een tafel met 2 banken in het water. Hier hebben we lekker kip met rijst, groente en bami gegeten, met onze handen.
Na de lunch konden we nog even lekker genieten bij de fish spa. Met je voeten in een bak water met allemaal visjes die je voeten schoonmaken.
De laatste activiteit was bolder jumping. Dit houd in dat je van een grote rots af springt. Dat zag er allemaal leuk uit, totdat ik bovenaan stond.. toen ben ik toch maar even iets lager gaan staan. Ik ben toch niet zo'n fan van springen..
Na het bolder jumpen was de Tibiao tour afgelopen. We zijn in de avond bij een Italiaans restaurantje gaan eten. De eigenaar van dit restaurant was ook nog eens een echte Italiaan! Die avond kregen we dus ook hele lekkere echte Italiaanse pizza!

De laatste dag van onze vakantie gingen we de Pandan tour doen. Dit was een eindje weg van Culasi, de plek waar wij verbleven. We moesten dus eerst met een bus en toen nog met de trycicle om bij Pandan aan te komen.
Eerst hadden we een trekking door het mooie bos! We liepen langs een rivier met mooi helder water.
Het eind punt van de trekking was de bron van de rivier. Het was zo helder en schoon dat je het zelfs kon drinken!

We liepen via een andere route terug. Daar kwamen we langs een groot veld met allemaal hoge palmbomen. Het was echt een plaatje.
We hebben de tour afgesloten met een lekkere Filipijnse lunch en een verfrissende duik in de cold spring van Pandan.
Na de Pandan tour zijn we naar ons hotel gereden waar we nog een nachtje zouden blijven.
Het was een geweldige vakantie met veel mooie bezichtigingen!
Maandag waren we vrij, dus toen zijn we met de bus terug gereden naar Miagao.

1. Bea Borg -Bijma:
    30 juni 2017
    Weer een leuk reisverhaal Imke. Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben.
  2. Jos P:
    Ha meis ...
    Wat een mooi verhaal weer!
    We hebben tussendoor wel wat foto's gezien, maar je schrijven is zo leuk om te lezen
    Nog 5 daagjes....
    Kan je ons wat van al je mooie plaatjes laten zien . Tot gauw. Liefs pap en mam
  3. Jos & Caroline M:
    1 juli 2017
    Heerlijke ervaringen. Mooie tijd. Nog even en dan wil je niet meer terug. Nog veel plezier en tot ziens.
  4. Cathleen:
    1 juli 2017
    Lieve Imke, wat heerlijk om jouw verhalen te mogen lezen! Mooie tijd! Nog even en dan lekker samen met je paps en mams, heel veel plezier samen!! Dikke kus
  5. Ans:
    4 juli 2017
    Hoi Imke, superleuk om al je belevenissen te lezen! Een fijn weerzien overmorgen!! Liefs, Ans